Reducie na stulecie

Hasła

Trwa wczytywanie

Autor: Ewa Nofikow

komedia rybałtowska

Gatunek należący do plebejskiej dramaturgii satyrycznej rozwijajÄ…cy siÄ™ w Polsce pod koniec XVI i w pierwszej poÅ‚owie XVII w. Nazwa pochodzi od terminu „rybaÅ‚t”, okreÅ›lajÄ…cego wÄ™drownego Å›piewaka, muzykanta, aktora; jest stosowana wymiennie z terminem komedia sowizdrzalska, powstaÅ‚ym od imienia SowizdrzaÅ‚a (niem. Eulenspiegel) – zÅ‚oÅ›liwego trefnisia, bÅ‚azna, charakteryzujÄ…cego siÄ™ rubasznym humorem i ludowÄ… mÄ…droÅ›ciÄ….

Komedia rybaÅ‚towska jest reprezentatywna dla dziaÅ‚alnoÅ›ci autorów należących do stanu plebejskiego (studenci, nauczyciele szkóÅ‚ parafialnych, kantorzy), którzy pozostawali anonimowi i posÅ‚ugiwali siÄ™ pseudonimami (np. Maciek Pochlebca, Jan Dzwonkowski, Baltyzer z kaliskiego powiatu, Radopatrzek GÅ‚adkotwarski z Lekarzewic) zarówno ze wzglÄ™du na poruszanÄ… w utworach tematykÄ™, jak i stosunek twórców do wÅ‚asnej pracy twórczej, traktowanej przede wszystkim jako sposób zarobkowania. Utwory skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ na zasób literatury rybaÅ‚towskiej (w tym komedii) powstawaÅ‚y miÄ™dzy 1590 a 1655 w  MaÅ‚opolsce i na Podgórzu.

Tematy komedii rybaÅ‚towskiej oparte na rodzimych motywach dotyczyÅ‚y życia plebejuszy, ich problemów (zarobki, gÅ‚ód), niechÄ™ci do pracy, dążenia do Å‚atwego życia. Autorzy krytykowali nierównoÅ›ci spoÅ‚eczne, lecz także przywary stanu, do którego sami należeli. Podstawowe metody twórcze to: karykatura, satyra i parodia (np. jÄ™zykowa – makaronizmy, bakalarska Å‚acina, dialektyzmy), a cel twórczoÅ›ci – zabawa i Å›miech. Elementy moralizatorskie i dydaktyczne pojawiaÅ‚y siÄ™ w komedii rybaÅ‚towskiej nie wprost, lecz poprzez obrazy „Å›wiata na opak”. Bohaterowie to reprezentanci warstwy Å›redniej i niższej, czÄ™sto pozostajÄ…cy poza spoÅ‚eczeÅ„stwem (żebracy, ludzie „luźni”, wÅ‚óczÄ™dzy). Komedia rybaÅ‚towska wypracowaÅ‚a charakterystyczne ludowe figury komiczne: klechÄ™, plebana, soÅ‚tysa, Albertusa.

Utwory reprezentujÄ…ce komediÄ™ rybaÅ‚towskÄ…, jak również komediowe intermediafarsy, majÄ… formÄ™ otwartÄ… i choć uaktualniajÄ… obowiÄ…zujÄ…ce wzorce genologiczne, nie w peÅ‚ni ich przestrzegajÄ…. Swoboda w traktowaniu gatunku wiÄ…zaÅ‚a siÄ™ z odwagÄ… tematycznÄ… i ideowÄ…, a także z uwidacznianym w tekstach żywioÅ‚em teatralnoÅ›ci oraz scenicznej widowiskowoÅ›ci. Komedie rybaÅ‚towskie przeznaczone byÅ‚y do wystawiania na improwizowanej scenie jarmarcznej, w karczmie. CzÄ™sto widowisko poprzedzaÅ‚o druk komedii. CechÄ… charakterystycznÄ… teatru plebejskiego byÅ‚a jego otwartość, pÅ‚ynne granice miÄ™dzy aktorami a publicznoÅ›ciÄ…, odsÅ‚anianie teatralnego warsztatu, w którym rekwizytami teatralnymi stawaÅ‚y siÄ™ przedmioty codziennego użytku, umowność i zmienność teatralnej przestrzeni. Wrażenie scenicznego chaosu byÅ‚o zaÅ‚ożonÄ… metodÄ… pobudzania i aktywizowania różnostanowej widowni. Kontakt z niÄ… (dialogi, sÅ‚owne i fizyczne prowokacje) byÅ‚ z góry zaÅ‚ożony i wpisany w teksty komedii rybaÅ‚towskiej.

Komedia rybaÅ‚towska ma swoje szesnastowieczne pierwowzory: Tragedia żebracza (1552), Rozmowy polskie, Å‚aciÅ„skim jÄ™zykiem przeplatane Wita Korczewskiego (1553). Można jÄ… podzielić na kilka umownych typów, m.in.: tzw. „albertusy” (Wyprawa plebaÅ„ska, 1590; Albertus z wojny, 1596; Komedia rybaÅ‚towska nowa, 1615), komedie szkolne lub klesze (Synod klechów podgórskich, 1607; intermedium SzoÅ‚tys z KlechÄ…, 1598 czy Szkolna mizeria, 1633) oraz peregrynacje (Peregrynacja dziadowska, 1612), a także komedie miÄ™sopustne.

Rozwój i trwanie gatunku przypadÅ‚o na okres szczególnej aktywnoÅ›ci pisarzy plebejuszy, jego zmierzch przyniosÅ‚y zaÅ› stale pogarszajÄ…ce siÄ™ warunki życia ludnoÅ›ci miejskiej oraz utrudniony dostÄ™p do edukacji przedstawicieli niższych warstw, co w konsekwencji prowadziÅ‚o do faktycznego zaniku wskazanej grupy spoÅ‚ecznej, a tym samym do ustania dziaÅ‚alnoÅ›ci twórczej jej przedstawicieli.

Bibliografia

  • Badecki, Karol: Literatura mieszczaÅ„ska w Polsce XVII wieku. Monografia bibliograficzna, wstÄ™p Aleksander Brückner, Lwów – Warszawa – Kraków 1925;
  • Badecki, Karol: Polska komedja rybaÅ‚towska, Lwów 1931;
  • Brückner, Aleksander: O jÄ™zyku „polskiej komedji rybaÅ‚towskiej”, Warszawa 1934;
  • Dramaty staropolskie. Antologia, oprac. Julian LewaÅ„ski, t. 1-6, Warszawa 1961;
  • Grzeszczuk, StanisÅ‚aw: Polska literatura plebejska z przeÅ‚omu XVI i XVII wieku, Kraków 1970;
  • Grzeszczuk, StanisÅ‚aw: WstÄ™p, [w:] Antologia literatury sowizdrzalskiej XVI i XVII wieku, oprac. tenże, WrocÅ‚aw 1985;
  • LewaÅ„ski, Julian: Dramat i teatr Å›redniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981;
  • Literatura mieszczaÅ„ska w Polsce od koÅ„ca XVI w. do koÅ„ca XVII w., oprac. Kazimierz Budzyk, Hanna Budzykowa, Julian LewaÅ„ski, Warszawa 1954.