Reducie na stulecie

Hasła

Trwa wczytywanie

Autor: Dobrochna Ratajczakowa

komedia łzawa

(fr. comédie larmoyante, ang. tearful comedy, niem. Rührstück)

Gatunek dramatyczny powstaÅ‚y we Francji, zwany wymiennie komediÄ… czułą lub wzruszajÄ…cÄ… (comédie attendrissant) oraz komediÄ… serio (comédie serieux), w Polsce znany również jako komedia pÅ‚aczliwa.

StanowiÅ‚a ona forpocztÄ™ teatru mieszczaÅ„skiego, choć już wczeÅ›niej zapowiadaÅ‚a jÄ… angielska komedia sentymentalna Richarda Steele’a i Coleya Cibbera, a we Francji komedia moralizatorska Philippe’a Nericaulta Destouchesa (Filozof żonaty, 1727). Komedia Å‚zawa afirmowaÅ‚a spoÅ‚eczne ideaÅ‚y i moralność mieszczaÅ„stwa, gloryfikowaÅ‚a staÅ‚ość uczuć, skromność kondycji, przyzwoitość obyczajów. GÅ‚ównym jej tematem byÅ‚o codzienne życie rodzinne klas Å›rednich, przedstawione w sposób wzruszajÄ…cy widowniÄ™. Poważny ton unikajÄ…cy pospolitoÅ›ci, zarówno w sÅ‚owach, jak i w uczuciach, dopuszczajÄ…cy tylko komizm wysoki, pozwalaÅ‚ na potwierdzajÄ…ce czÅ‚owieczeÅ„stwo zwykÅ‚ych ludzi akty opÅ‚akiwania rozmaitych nieszczęść, takich jak porwanie dzieci, rozłączenie rodziny, zdrady wymagajÄ…ce przebaczenia. Komedia Å‚zawa koÅ„czyÅ‚a siÄ™ tryumfem prawdziwej cnoty, która naprawiaÅ‚a popeÅ‚nione błędy, łączyÅ‚a rozdzielone pary, godziÅ‚a skÅ‚ócone pokolenia, a na fundamencie Å‚ez i cierpienia budowaÅ‚a szczęście familijne.

Komedia Å‚zawa byÅ‚a gatunkiem o niejednolitym charakterze – łączyÅ‚a elementy tragediowe z komediowymi, pozostajÄ…c pod wpÅ‚ywem modelu tragikomedii. OddziaÅ‚aÅ‚a też na dramÄ™ mieszczaÅ„skÄ…, a w dalszym planie na melodramat. Za twórcÄ™ gatunku uchodzi Pierre-Claude Nivelle de La Chausée (Małżonkowie pojednani czyli PrzesÄ…d modny, 1735; Melanida, 1741). Komedie tego typu pisaÅ‚ także Wolter (Syn marnotrawny, 1736; wzorcowe przestosowanie StanisÅ‚awa Trembeckiego, Nagroda cnoty, 1749; adaptacja Antoniego Michniewskiego). Michniewski byÅ‚ także autorem wÅ‚asnych komedii Å‚zawych, np. Ludwika, albo miÅ‚ość stateczna, 1775. Komedia Å‚zawa zniknęła ze sceny po speÅ‚nieniu swego zadania z koÅ„cem XVIII w.

Bibliografia

  • Corvin, Michel: Dictionnaire encyclopédique du théâtre, vol. 1-2, Paris 2001;
  • Gaiffe, Felix: Le drame en France au XVIIIe siècle, Paris 1910;
  • Gurevitch, Morton: Comedy: the Irrational Vision, Ithaka, Cornell U.P. 1975;
  • Levrault, Léon: La comédie (évolution de genre), Paris 1949.
  •