Reducie na stulecie

Hasła

Trwa wczytywanie

Autor: Dobrochna Ratajczakowa

klasycyzm w teatrze

Ogólna nazwa prÄ…du w kulturze, którego zasadniczym wyznacznikiem byÅ‚o uznawanie za obowiÄ…zujÄ…ce uniwersalistycznych reguÅ‚ estetycznych wyprowadzanych z historycznie uwarunkowanej reinterpretacji kanonów sztuki starożytnej Grecji i Rzymu. Klasycyzm nie ograniczyÅ‚ siÄ™ tylko do jednej epoki, stÄ…d można mówić o klasycyzmie renesansowym, klasycyzmie wieku XVII, klasycyzmie oÅ›wiecenia oraz o różnych neoklasycyzmach, które rozluźniaÅ‚y reguÅ‚y i przeksztaÅ‚caÅ‚y klasycyzm, poczynajÄ…c od neoklasycyzmu z poczÄ…tku XIX w., pokrewnego mu akademizmu (wykorzystujÄ…cego jego postać użytecznÄ… i „stosowanÄ…”) oraz parnasizmu z koÅ„ca XIX stulecia; także w XX w. rozwijaÅ‚y siÄ™ różne formy orientacji klasycystycznych (w Polsce np. Zbigniew Herbert i JarosÅ‚aw Marek Rymkiewicz).

Klasycyzm francuski z lat 1660-1685

Trudno objąć wszystkie te prÄ…dy jednÄ… ramÄ…, gdyż w poszczególnych epokach przyswajano je na podÅ‚ożu wielu kultur narodowych. W dziejach kultury europejskiej za wzorcowy uznaje siÄ™ klasycyzm francuski z lat 1660-1685, to jest z czasu tryumfów Francji Ludwika XIV. ByÅ‚ to prÄ…d skrajnie zracjonalizowany i zdeterminowany przez intelekt. MiaÅ‚ uniwersalistyczny charakter, byÅ‚ hierarchiczny, odwoÅ‚ywaÅ‚ siÄ™ do zapisanych w poetyce normatywnych reguÅ‚ tworzenia, które decydowaÅ‚y o wartoÅ›ci dzieÅ‚a, dokonywaÅ‚y instytucjonalizacji gatunków, wyznaczaÅ‚y sposób podejÅ›cia pisarza i horyzont oczekiwaÅ„ odbiorców. Rola i znaczenie poetyki byÅ‚y wtedy prymarne, a ustalane przez niÄ… hierarchie – obowiÄ…zujÄ…ce.

Za najważniejsze gatunki uważano epopejÄ™ i tragediÄ™; ta druga stanowiÅ‚a znak rozpoznawczy klasycyzmu w teatrze. Obok niej rozwijaÅ‚a siÄ™ też, nieco mniej ceniona, ale cieszÄ…ca siÄ™ wiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ…, komedia. Oba gatunki podporzÄ…dkowano kategorii stosownoÅ›ci (decorum), zatem forma dzieÅ‚ musiaÅ‚a być dopasowana do wielkoÅ›ci tematu i problematyki, wielkoÅ›ci postaci i stylu – w tragedii wysokiego, patetycznego, szlachetnego, w komedii – Å›redniego. Oba byÅ‚y nie tylko uniwersalistyczne, lecz także nastawione na istotÄ™ rzeczy; rezygnowaÅ‚y wiÄ™c z prawdy na rzecz prawdopodobieÅ„stwa. WymagaÅ‚o to jednolitoÅ›ci widowni, złączonej sojuszem rodowodu i pieniÄ…dza. Ta widownia speÅ‚niaÅ‚a ówczesny ideaÅ‚ honnête homme, możliwy dziÄ™ki wyksztaÅ‚ceniu, stosunkom towarzyskim, wykwintnoÅ›ci, zasadom dobrego wychowania.

Tryb realizacji scenicznej wyznaczaÅ‚a tzw. trojaka jedność (akcji, miejsca, czasu), która przygotowywaÅ‚a materiaÅ‚ literacki dla scenicznej iluzji. DziÄ™ki niej można byÅ‚o naÅ‚ożyć miejsce i czas dramatu na miejsce i czas spektaklu, które tworzyÅ‚y ramÄ™ dla jednego faktu dramatycznego, pozbawionego rozpraszajÄ…cych epizodów i stanowiÅ‚y racjonalne uzasadnienie dla koncentracji dramatycznego napiÄ™cia wiążącego uwagÄ™ widowni i podtrzymujÄ…cego iluzjÄ™ akcji dziejÄ…cej siÄ™ „tu i teraz”.

LÄ™kajÄ…c siÄ™ chaosu i nieÅ‚adu, opanowani kultem piÄ™kna i harmonii klasycy dążyli do stworzenia doskonaÅ‚ego Å›wiata, możliwego dziÄ™ki utrzymanym w jednolitym tonie doskonaÅ‚ym gatunkom wyposażonym w jednolite postacie, zdeterminowane przez gÅ‚ównÄ… cechÄ™ lub uczucie. Dlatego w swym opartym na aktorstwie teatrze wprowadzili kategoriÄ™ emploi. UmożliwiaÅ‚a ona tworzenie jasnych typów bohaterów, stanowiÄ…cych jedność psychofizycznÄ…, wspartÄ… przez rodzaj repertuaru, status spoÅ‚eczny, kostium, charakter i zwiÄ…zany z typem styl gry. Podstawowym Å›rodkiem aktorskiej ekspresji byÅ‚a mowa sceniczna, bowiem siedemnastowieczna gra tragiczna opieraÅ‚a siÄ™ gÅ‚ównie na melodyjnym wygÅ‚aszaniu tekstu [DÄ™bowski 1996].

Deklamacja obowiÄ…zujÄ…cego w tragedii sÅ‚ynnego aleksandrynu (13-zgÅ‚oskowiec o specjalnym wzorze rytmicznym) opieraÅ‚a siÄ™ na zwiÄ…zku okreÅ›lonych tonów i barw gÅ‚osu w zależnoÅ›ci od treÅ›ci wersów, których brzmienie mogÅ‚o siÄ™ upodabniać do operowego recytatywu. Ponadto w grze liczyÅ‚y siÄ™ gÅ‚ównie „szlachetna postawa, dostojne ruchy i solenna deklamacja” (Emanuel Murray) rytmizujÄ…ca całą sztukÄ™.

Tragedia klasycystyczna w Polsce

Aktorskie uwarunkowania tragedii spowodowaÅ‚y jej nieobecność w polskim klasycyzmie oÅ›wieceniowym. Zaczęła powstawać dopiero u progu lat 90. XVIII w., kiedy nasz teatr publiczny wyksztaÅ‚ciÅ‚ aktorów, lecz wskutek utraty niepodlegÅ‚oÅ›ci nie zdążyÅ‚a siÄ™ ukonstytuować. Pierwszy spektakl nie tyle tragedii, co opery w stylu antycznej tragedii, odbyÅ‚ siÄ™ na scenie magnackiej w PuÅ‚awach Czartoryskich. ByÅ‚a to Matka Spartanka Franciszka Dionizego Kniaźnina (1786) wystawiona w celach politycznych.

Nasze ówczesne tragedie, poczynajÄ…c od WacÅ‚awa Rzewuskiego, przez Józefa Wybickiego i Juliana Ursyna Niemcewicza (WÅ‚adysÅ‚aw pod WarnÄ…, wyd. 1803), wytyczaÅ‚y drogÄ™, którÄ… poszÅ‚a polska tragedia w pierwszym trzydziestoleciu XIX w. – byÅ‚a to droga rozluźniajÄ…cego reguÅ‚y neoklasycyzmu, wprowadzajÄ…cego motywy melodramatyczne i zwiÄ…zujÄ…cego gatunek z historycznym tematem narodowym.

SpoÅ›ród ok. 50 tragedii napisanych w pierwszym trzydziestoleciu XIX w. kilkanaÅ›cie z nich wystawiono w teatrze wileÅ„skim, krakowskim i warszawskim (gÅ‚ównie za dyrekcji jednego z czoÅ‚owych naszych klasyków, Ludwika OsiÅ„skiego). NajwiÄ™kszym artystycznym sukcesem polskiej tragedii neoklasycystycznej byÅ‚a Barbara Radziwiłłówna Alojzego FeliÅ„skiego (premiera 27 II 1817).

Dzieje komedii w Polsce potoczyÅ‚y siÄ™ odmiennie, bowiem gatunek ten staÅ‚ siÄ™ na dÅ‚ugie lata podstawÄ… teatralnego repertuaru polskiej sceny publicznej jako narzÄ™dzie modernizacji naszego spoÅ‚eczeÅ„stwa. Czystość gatunkowÄ… komedii klasycystycznej już od jej poczÄ…tków na scenie publicznej (1765) szybko zaczęły podważać wpÅ‚ywy sentymentalnej dramy z jej cnotliwymi bohaterkami i rokokowej komedii z modnymi żonami, modnymi kawalerami, modnymi oszustwami i hazardem oraz z modnÄ… rozrywkÄ….

W XIX w. dołączÄ… siÄ™ wpÅ‚ywy preromantyzmu i biedermeieru. Niemniej klasycystyczny wzór realizowaÅ‚y zwÅ‚aszcza komedie Franciszka Bohomolca z MałżeÅ„stwem z kalendarza na czele (1766), bÄ™dÄ…ce gÅ‚ównie tendencyjnymi komediami intrygi. Rzecznikiem klasycyzmu byÅ‚ książę Adam Kazimierz Czartoryski (PysznoskÄ…pski, 1777; Kawa, 1779). Inspiracje klasycystyczne odnajdziemy w komediach Ignacego Krasickiego, Feliksa Oraczewskiego (zwÅ‚aszcza w odnoszÄ…cym sukcesy Pieniaczu, 1775) i StanisÅ‚awa Trembeckiego, który wspaniale spolszczyÅ‚ Syna marnotrawnego Woltera, nadajÄ…c tej komedii czuÅ‚ej szlif klasycystyczny i wprowadzajÄ…c 13-zgÅ‚oskowiec jako odtÄ…d kanoniczny wiersz naszej komedii.

Komedia oświeconych

Komedia oÅ›wieconych przejęła klasycystyczny cel i zasadÄ™ gatunku – ridendo castigat mores (Å›miechem poprawiać obyczaje) oraz praktykÄ™ adaptacji. Od Philippe’a Néricaulta Destouchesa przejęła generalny kierunek rozwoju – tzw. moralistyczny genre sérieux (gatunek poważny) z elementami komizmu, ze szlacheckimi bohaterami, oparty na kontrastach postaci i Å›rodowisk. Proces budowania polskiej postaci gatunku zakoÅ„czyÅ‚ Franciszek ZabÅ‚ocki w latach osiemdziesiÄ…tych XVII w. ZachowywaÅ‚y one klasycystyczne przepisy, lecz luźna kompozycja, szybkie tempo i farsowe efekty zmieniaÅ‚y ich charakter. Najdoskonalsza przeróbka ZabÅ‚ockiego to bÅ‚yskotliwe arcydzieÅ‚o Fircyk w zalotach (1781). Elementy i echa klasycystyczne odnaleźć też można w twórczoÅ›ci Aleksandra Fredry.

Aktora komediowego obowiÄ…zywaÅ‚a szlachetność w ruchach, modulacja gÅ‚osu, przy zachowaniu prostoty, której nie należy mylić z „nieodpowiednim i haÅ„biÄ…cym jÄ… [sztukÄ™] tonem poufaÅ‚oÅ›ci”, „która tylko upokarza i poniża” (Murray). W komedii aktor winien naÅ›ladować tzw. belle nature („piÄ™knÄ… naturÄ™”), zawartÄ… we wzorach malarskich, troszczÄ…c siÄ™ o oryginalność i indywidualizacjÄ™ przedstawianego typu z uwagi na jego Å›mieszność. W Å›rednim stylu, jakiego wymagaÅ‚a, jej bohaterowie – nawet Å›mieszni i poddawani moralistycznej krytyce – nie przestawali być honnêtes hommes swej epoki. Prawda zastÄ…piona przez prawdopodobieÅ„stwo ograniczaÅ‚a realizm gatunku, zarówno we wszelkich aluzjach politycznych, jak i w przejawach obyczaju, w kwestiach ekonomicznych i zawodowych.

Bibliografia

  • Auerbach Erich: ÅšwiÄ™toszek, [w:] Mimesis. Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, przeÅ‚. Zbigniew Å»abicki, t. 2, Warszawa 1968;
  • Auerbach Erich: La cour et la ville, przeÅ‚. Jerzy Podracki, [w:] W krÄ™gu socjologii literatury, Antologia tekstów zagranicznych, wstÄ™p, wybór, oprac. Andrzej Mencwel, t. 2, Warszawa 1977;
  • DÄ™bowski Marek: Trzy szkice o aktorstwie tragicznym w dobie oÅ›wiecenia i klasycyzmu, Kraków 1996;
  • Honour, Henri: Neoklasycyzm, przeÅ‚. WiesÅ‚aw Juszczak, Warszawa 1972;
  • Kostkiewiczowa, Teresa: Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prÄ…dach literackich polskiego OÅ›wiecenia, Warszawa 1975;
  • Lorentz, StanisÅ‚aw i Rottermund, Andrzej: Klasycyzm w Polsce, Warszawa 1984;
  • Murray, Emanuel: O aktorach i grze teatralnej, przeÅ‚. i oprac. Marek DÄ™bowski, Kraków 1991;
  • Peyre, Henri: Co to jest klasycyzm, przeÅ‚. Maciej Å»urowski, Warszawa 1985;
  • PoprzÄ™cka Maria: Akademizm, Warszawa 1977;
  • Polska tragedia neoklasycystyczna, wybór i oprac. Dobrochna Ratajczak, WrocÅ‚aw 1988;
  • Przybylski, Ryszard: Klasycyzm czyli Prawdziwy koniec Królestwa Polskiego, Warszawa 1983;
  • Ratajczakowa, Dobrochna: Komedia oÅ›wieconych. 1752-1795, Warszawa 1983;
  • Tatarkiewicz, WÅ‚adysÅ‚aw: Czworakie rozumienie klasycznoÅ›ci, „Wiek OÅ›wiecenia”, 1979;
  • Trzy poetyki z czasów Richelieu. Francuski klasycyzm o dramacie, wstÄ™p, przekÅ‚ad i oprac. Marek Bajer, GdaÅ„sk 2010.