Reducie na stulecie

Hasła

Trwa wczytywanie

Autor: Barbara Maresz

występy gościnne

WystÄ™py artystów z obcych scen; w węższym rozumieniu – solowe popisy (goÅ›cinne role), w szerszym – wystÄ™py caÅ‚ych zespoÅ‚ów teatralnych poza swojÄ… siedzibÄ….

NazwÄ… wystÄ™py goÅ›cinne w szerokim znaczeniu okreÅ›la siÄ™ zarówno wÄ™drówki komediantów angielskich, podróże trup komedii dell’arte i zespoÅ‚ów francuskich (XVII-XVIII w.), jak i wiÄ™kszość wyjazdowych wystÄ™pów teatrów od XIX do XXI w. W węższym znaczeniu wystÄ™py goÅ›cinne oznaczajÄ… krótkotrwaÅ‚e, indywidualne popisy wirtuozów goÅ›cinnych ról (popularne zwÅ‚aszcza w XIX i na poczÄ…tku XX w.) oraz angażowanie aktorów (także solistów opery i baletu), którzy nie sÄ… czÅ‚onkami zespoÅ‚u, do konkretnych przedstawieÅ„.

Zwyczaj wystÄ™pów goÅ›cinnych rozwinÄ…Å‚ siÄ™ w teatrze niemieckim pod koniec XVIII w.; z popisowymi rolami podróżowali m.in. August Wilhelm Iffland, później Wilhelm Kunst, Emil Devrient i BogumiÅ‚ Dawison. Od poÅ‚owy XIX w. artystyczne wÄ™drówki podejmowali także aktorzy francuscy (Rachel, Sarah Bernhardt), wÅ‚oscy (Adelaide Ristori, Ernesto Rossi, Eleonora Duse), angielscy (Henry Irving, Ellen Terry) i amerykaÅ„scy (Ira Aldridge, Edwin Thomas Booth).

W teatrze polskim wystÄ™py goÅ›cinne upowszechniÅ‚y siÄ™ przede wszystkim w epoce gwiazd. W Warszawie popisy aktorów innych scen polskich byÅ‚y zwykle ich stoÅ‚ecznymi debiutami (np. wystÄ™py goÅ›cinne Heleny Modrzejewskiej w 1868), w teatrach krakowskim i lwowskim goÅ›cili regularnie aktorzy warszawscy (np. Jan Królikowski, Wincenty Rapacki), a na scenach prowincjonalnych przede wszystkim aktorzy z trzech gÅ‚ównych oÅ›rodków teatralnych (Lwowa, Krakowa i Warszawy). PrzyjeżdżaÅ‚y również gwiazdy cudzoziemskie, m.in.: Ristori (Warszawa 1856, 1858), Aldridge (Warszawa 1862), Rossi (Warszawa 1877, 1878), Bernhardt (Lwów 1881, 1892 i Warszawa 1882, 1892, 1909). WystÄ™py goÅ›cinne byÅ‚y czÄ™sto atrakcjÄ… sezonu letniego, ogÅ‚aszaÅ‚y je specjalne doniesienia i afisze teatralne, reklamowaÅ‚a prasa, cieszyÅ‚y siÄ™ ogromnym zainteresowaniem publicznoÅ›ci, notowano nawet ażiotaż (spekulacjÄ™) biletami teatralnymi. PolskÄ… mistrzyniÄ… wystÄ™pów goÅ›cinnych byÅ‚a Modrzejewska, która ponad 500 razy graÅ‚a goÅ›cinnie na scenach polskich (1867-1903), odbyÅ‚a też wiele artystycznych tournées po scenach amerykaÅ„skich i angielskich.

Bibliografia

  • Allgemeines Theater-Lexikon oder Enzyklopädie alles Wissenswerthen für Bühnenkünstler..., Band 4, Altenburg und Leipzig 1841;
  • Berns, Ulrich: Das Virtuosengastspiel auf der deutschen Bühnen, Köln 1959;
  • BieÅ„ka, Maria Olga: Od zenitu do zmierzchu. Teatr warszawski 1880-1919, Warszawa 2015;
  • CegieÅ‚a, Anna: Polski sÅ‚ownik terminologii i gwary teatralnej, WrocÅ‚aw 1992;
  • ChomiÅ„ski, MichaÅ‚: ArtyÅ›ci dramatyczni, opery i tancerze wystÄ™pujÄ…cy w rolach goÅ›cinnych na scenach teatrów warszawskich od roku 1783, Instytut Sztuki PAN, rÄ™kopis 73/9;
  • Frankowska, Bożena: Encyklopedia teatru polskiego, Warszawa 2003;
  • GrzymaÅ‚a-Siedlecki, Antoni: Åšwiat aktorski moich czasów, Warszawa 1957;
  • Konarska-Pabiniak, Barbara: Teatry prowincjonalne w Królestwie Polskim (1863-1914), PÅ‚ock 2006;
  • Maresz, Barbara: WystÄ™py goÅ›cinne w teatrze polskim. Z dziejów życia teatralnego Krakowa, Lwowa i Warszawy, Kraków 1997;
  • Przybylski, Zygmunt: Z rozwoju polskiego teatru. Antonina Hoffmann, Kraków 1898;
  • Å»elazowski, Roman: PięćdziesiÄ…t lat teatru polskiego. (Moje pamiÄ™tniki), Lwów 1921.