Autor: Halina Waszkiel
teatr dla młodzieży
Typ teatru adresowanego do widzów w wieku od 12 do 19 lat. Termin nieostry, zazwyczaj rozmywany w połączonym okreÅ›leniu: „teatr dla dzieci i mÅ‚odzieży”. Granice miÄ™dzy teatrem dla dzieci i t. d. m. oraz t. d. m. a teatrem dla dorosÅ‚ych sÄ… trudno uchwytne.
W latach 1918-1939 widowiska dla dzieci adresowano zarazem do mÅ‚odzieży (np. teatr „JaskóÅ‚ka” Haliny Starskiej w Warszawie, 1929-1933). Przedstawienia dla mÅ‚odzieży organizowaÅ‚ Juliusz Osterwa. W 1937 ZASP zleciÅ‚ Starskiej organizacjÄ™ „Naszego teatru” dla mÅ‚odzieży i wojska. Po II wojnie Å›wiatowej próbowano zaszczepić w Polsce radziecki model „teatru mÅ‚odego widza”, co daÅ‚o kilka cennych inicjatyw, jak np. Teatr MÅ‚odego Widza w Krakowie (kierowany przez MariÄ™ BilliżankÄ™), sceny w Poznaniu, WrocÅ‚awiu, czy „Scena MÅ‚odego Widza” Teatru Telewizji Polskiej. Teatr tego typu miaÅ‚ charakter aktorski (w odróżnieniu od teatru lalek dla dzieci), nawiÄ…zywaÅ‚ do klasyki dramatu (czÄ™sto zgodnej z kanonem lektur szkolnych) i podlegaÅ‚ ówczesnym normom pedagogiki.
Z poczÄ…tkiem lat 60. XX w. widza mÅ‚odzieżowego, wraz z widzem dzieciÄ™cym, włączono w obszar dziaÅ‚aÅ„ licznie powstajÄ…cych w Polsce teatrów lalek. ZwiÄ™kszono dotacje na funkcjonowanie i rozwój teatrów lalek, zobowiÄ…zujÄ…c je zarazem do uwzglÄ™dniania w repertuarze potrzeb nastolatków. W efekcie w teatrach lalek rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ proces wyodrÄ™bniania scen dla niedzieciÄ™cego widza: Scena MaÅ‚a WrocÅ‚awskiego Teatru Lalek (1967/1968), Scena MÅ‚odych poznaÅ„skiego Teatru Lalki i Aktora Marcinek (1972/1973), Scena dla DorosÅ‚ych BiaÅ‚ostockiego Teatru Lalek (1972). Obecnie niemal każdy teatr lalek w Polsce ma w repertuarze przedstawienia dla mÅ‚odzieży i dorosÅ‚ych.
Nielalkowy teatr dla mÅ‚odzieży dominuje w ruchu amatorskim, zwÅ‚aszcza szkolnym, gdzie mÅ‚odzież stanowi zarówno widowniÄ™, jak i zespóÅ‚ aktorski (pod opiekÄ… pedagoga lub instruktora). Organizowane sÄ… liczne konfrontacje mÅ‚odzieżowych zespoÅ‚ów teatralnych (np. MOST – Ogólnopolski Festiwal Teatralny „MÅ‚odzieżowe Otwarte Starcia Teatralne” w GdaÅ„sku, SPOT – Spotkania Teatrów MÅ‚odych oraz wiele innych).
Wyraźne adresowanie przedstawienia do mÅ‚odzieży ma zazwyczaj trzy cele: 1) wskazanie rodzicom i nauczycielom pedagogicznej poprawnoÅ›ci spektaklu; 2) zachÄ™cenie nastolatków do obejrzenia dzieÅ‚a dotyczÄ…cego ich problemów; 3) uzupeÅ‚nienie szkolnego programu nauczania o teatralny kanon klasyki dramatu.
MÅ‚odzież w wieku licealnym (17-19 lat) traktowana zazwyczaj bywa przez teatry na równi z widzami dorosÅ‚ymi. W istocie podkreÅ›lanie „mÅ‚odzieżowoÅ›ci” przedstawienia częściej zniechÄ™ca niż zachÄ™ca nastolatków do przyjÅ›cia do teatru.
Teatralne zajÄ™cia z udziaÅ‚em mÅ‚odzieży i dla mÅ‚odzieży stanowiÄ… czÄ™sty punkt programu dziaÅ‚alnoÅ›ci placówek kulturalnych, domów kultury, animatorów kultury, organizacji promujÄ…cych i upowszechniajÄ…cych kulturÄ™, oÅ›rodków oÅ›wiaty niepublicznej (np. Centrum Inicjatyw Artystycznych we WrocÅ‚awiu, Akademia Sztuki i Kultury w Warszawie itp.). Liczne warsztaty teatralne dla mÅ‚odzieży organizowane sÄ… coraz częściej w niemal wszystkich wiÄ™kszych miastach Polski (por. edukacja teatralna).
Bibliografia
- Jakubowski, Henryk Tymon: Amatorski ruch teatralny: zarys historii do roku 1939, Warszawa 1975;
- Jakubowski, Henryk Tymon: Amatorski ruch teatralny: zarys historii 1939-1975, Warszawa 1987;
- Waszkiel, Halina: Dramaturgia polskiego teatru lalek, Warszawa 2013;
- Waszkiel, Marek: Dzieje teatru lalek w Polsce 1944-2000, Warszawa 2012.